Thursday, June 12, 2008

Helping each other

Mula-mula rasa nak tulis tentang isu kenaikan harga minyak tapi bila Madier asyik sebut tagline mase belajo master iaitu "helping each other". Rasa terpanggil nak elobrate lebih lagi tentang each other ni. Terutamanya dalam keadaan sekarang ni kita memang memerlukan diantara satu sama lain.
Bagaimana nak mengatasi masalah yang dihadapi sekarang ni, kesan daripada keadaan ekonomi sedunia? Pada waktu ini la kita perlu helping each other. Sebagai contoh baru-baru ni Imad ada bagitahu yang sape- yang berminat untuk menambahkan pendapatan boleh melabur di dalam pemeliharaan lintah op sori bukan lintah tapi keli. Ianya hanya memerlukan RM 400 sahaja dan kita akan mendapat pulangan selepas empat bulan kalau tak silap la. Selain itu kita juga boleh melabur dalam peternakan ikan keli, belut dan cacing. Ini la masanya kita saling bantu-membantu.
Kak Zek ada pengetahuan dari segi pelaburan di adalam unit trust. Pulangan dalam pelaburan ini dijamin dan ia juga adalah islamic. Tapi mesti diingat untuk mendapat pulangan yang besar juga memerlukan kos yang besar, "high risk, high return". Dalam hal pelaburan ini kita hanya menjadi "sleeping partner" sahaja dan perlu sedikit kesabaran.
Bagi yang tak mampu membantu dari segi material pula boleh membantu dari segi sokongan moral. Seperti Mc Zue dan Ustaz madi selalu kata ini mungkin kerana kita tidak bersyukur dengan apa yang kita ada. Asyik bersungut sahaja so macam mana nak kuat hadapi keadaan sekarang ni. Bila harga barang dah naik tapi gaji tak jugak naik... terpaksalah tukar hobi kalau dulu suka shopping sekarang D6 dah bantu kita orang dengan memperkenalkan hobi baru iaitu create blog masing-masing. Kan bagus tu. Selari dengan perkembangan teknologi terkini. Banyak kebaikan dengan ada blog sendiri, boleh berkongsi dan bertukar informasi.
"So moral of the story, it's very important if we always practice helping each other!"

3 comments:

Jankaulu said...

sebenarnya kalau mlabur pun akan ada masalah jugak sbb kuasa beli smakin kurang p... bila dah dpt duit plaburan nilainya susut sbb harga tinggi...

langkah awal berjimat dulu. kata adnan kena ubah cara hdup...tu la yg letihnya...hehehe.

danny said...

change your lifestyle... use fuel saver. Car polling. or use motorcycle.

We also have to help EACH OTHER. Masa kita susah orang tolong kita... masa kita senang, kita tolong orang pulak. Baru lah hidup bahagia. Hati gembira.

Agak2nye la Allah akan bagi kita senang sokmo ke? Takkkkkk...
Kadang2 kita akan merasa kesusahan... Percayalahhh (ikut gaya lagu siti)

Jankaulu said...

jadi kita ni hidup zaman susahlah? emm...

`berbumbungkan angkasa kelabu dan lantainya...(ikut gaya lagu Victor, J )